Er is, vooral onder impuls van
internet en de sociale media, een nieuwe slag om ‘de waarheid’ aan de gang.
Zowel bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen als bijvoorbeeld in de
Russische media in de aanloop naar het nieuwe Nederlandse rapport over vlucht
MH 17 werd met de nieuwe technieken het oude adagium van Joseph Goebbels
toegepast: als je een leugen maar massaal herhaald wordt ze wel waarheid. Maar
is wat vandaag gebeurt dan zo nieuw?
Een paar weken geleden bracht het
Britse weekblad The Economist een omslagverhaal over ‘post-truth politics’. De aanleiding was het feit dat de
Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump zo gemakkelijk wegkomt met
onwaarheden zoals die over de geboorte-acte van president Obama. Het blad
verwees ook naar de bewering van het Brexit-kamp in het gelijknamige Britse
referendum van 23 juni, als zou bij het verlaten van de EU per week 350 miljoen
pond vrijkomen voor de nationale ziekteverzekering NHS.
Het weekblad definieerde ‘post-truth
politics’ als ‘het zich baseren op beweringen die als waar aanvoelen, maar geen
basis hebben in feiten’. Op zich is zoiets niets nieuws, maar nieuw is volgens
The Economist wel ‘dat ooit het doel van politiek liegen er in bestond een
verkeerde visie van de wereld te verspreiden’. Bij Trump daarentegen ‘is het er
niet op gericht de elite te overtuigen, maar om vooroordelen te versterken’.
‘Julius Caesar was zijn
eigen meesterlijke spindoctor in uitermate vlot geschreven beschrijvingen van
zijn oorlogen, waarin zijn eigen heldhaftigheid en helder inzicht subtiel werd
aangesmeerd’
Het weekblad ging verder in zijn
analyse met op te merken dat vandaag ‘de emoties tellen en niet de feiten’, dat
wantrouwen en woede de massa leidt, ook tegenover ‘de opinie van experten en
gevestigde instellingen’, en dat al die fenomenen worden versterkt door de
versplintering van de media in een hyper-concurrentiële markt. Finaal slaagt
het blad - dat al een tijd niet meer het niveau haalt van twintig jaar geleden
- er niet in te overtuigen dat er fundamenteel iets veranderd is met de
zoektocht naar waarheid in onze tijd, en bouwt het een defensieve stelling op
dat de elites ‘een taal van weerlegging’ moeten beginnen ontwikkelen.
Hitler
Liegen en feiten verdraaien in de
politiek is zo oud als de straat. Twee en half millennia geleden beschreef de
bedaarde Thucydides al uitgebreid hoe de volksdemagoog Alcibiades, steenrijk,
verwend, womaniser (afgewisseld met
af en toe een jongen) en arrogant, de Atheners in een oorlog met Sparta
stortte, die de glorierijke stadsstaat van Pericles (de oom van Alcibiades) fataal
werd. Julius Caesar, vierhonderd jaar later, was zijn eigen meesterlijke
spindoctor in uitermate vlot geschreven beschrijvingen van zijn oorlogen,
waarin zijn eigen heldhaftigheid en helder inzicht subtiel werden aangesmeerd.
In ieders herinnering is Comical Ali,
de woordvoerder van Saddam Hoessein die in 2003 - toen nog zonder internet - bleef beweren dat er niets aan
de hand was terwijl de Amerikanen al in Bagdad stonden. En al wie de voorbije
jaren bij de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog de herdrukte kranten-artikels
van 1914 heeft kunnen lezen, zal wel gemerkt hebben dat er in die tijd nog veel
meer fantasierijk met het nieuws werd omgesprongen dan vandaag. Bij de Duitsers
was er toen enkel de berichtgeving van de opperste legerleiding, die er tot
1918 in slaagde te doen geloven dat er louter overwinningen werden geboekt. Toen
het hongerende volk na vier jaar ontbering dan plots vernam dat de finale
nederlaag er zat aan te komen, ontplofte de volkswoede.
Het voorbeeld van Duitsland toont
ook aan hoe destabiliserend de leugen kan zijn. Na de leugenachtige belofte dat
Duitsland ging winnen, nam generaal Ludendorff, de pre-facistische en
feitelijke dictator van het land in die jaren, op het moment dat hij de
nederlaag zag aankomen, snel ontslag. Zo kon hij des te beter de mythe verspreiden dat het de revolutionaire burgers waren die de legerleiding een dolk
in de rug hadden gestoken.
‘Zelfs de lokale krant
van een van die eilandenstaatjes in de Stille Oceaan kan je vandaag in real
time downloaden en betalen’
Zo legde hij de humus waarin Hitler
groot werd, die Duitsland en Europa in nieuwe, nooit verkende niveaus van
geweld en misdadigheid zou storten. De quasi democratisch verkozen Hitler was echter ook de emanatie van een
illusie: een diep verlangen bij de Duitse bevolking naar terugkeer naar de gouden
tijden van 1914, die door de nederlaag van 1918, de Grote Inflatie van 1923 en
de beurscrash van 1929 verder dan ooit leken. Daarvoor konden enkel de heersende politici
de schuldigen zijn en werd elke schreeuwende nieuwkomer als bevrijder binnengehaald. Er waren in de Weimar-republiek wel degelijk media
die weerwerk boden tegen de nationalistische pathos, maar zij werden overstemd.
Murdochisatie
Is er dan niets aan de hand
vandaag? Toch wel. De wijze waarop mensen zich informeren is op een kwarteeuw
tijd immens veranderd. Eind van de jaren tachtig kon je in de Europese
hoofdstad Brussel op hoop en al zes plekken op vrijdagmorgen de nieuwe Economist kopen. Per post kwam die op dinsdag in je bus. Wilde je na 17 uur een
gegeven opzoeken, bijvoorbeeld een korte biografie van Einstein, dan moest je
ofwel een encyclopedie in huis hebben ofwel wachten tot de bib de volgende dag
om 9 uur weer open ging. En als je nieuws uit pakweg Oostenrijk wou volgen, kon
je ofwel een Oostenrijkse krant per post laten toekomen - met dagen vertraging
dus - ofwel een moeizame poging wagen om via een kortegolf-zender de
internationale uitzendingen van de Oostenrijkse radio te capteren. Een
stadsplan vinden van een buitenlandse stad kon je enkel door er ter plaatse
een te kopen.
Vandaag is die samenleving van
schaarse informatie door de revolutie van internet en draadloze telefonie omgezet
in een van overvloed. Zelfs de lokale krant van een van die eilandenstaatjes in
de Stille Oceaan kan je in real time downloaden en betalen. Toen de
Amerikanen op 2 mei 2011 in Abbottabad Osama Bin Laden ombrachten, ging de
tweet van een inwoner van die stad die helikopters hoorde binnen enkele minuten
de wereld rond. Persconferenties, toespraken, concerten en webcams van de
andere kant van de wereld zijn rechtstreeks te volgen, zoals trouwens elk
zichzelf respecterend parlement (en straks ook de gemeenteraden). Zoek op
Google ‘Albert Einstein’ en je krijgt 60 miljoen hits (waarbij de kunst er in
bestaat de degelijke te vinden).
Dit heeft een geweldige impact gehad
op de media natuurlijk, die plots in een hyper-concurrentiële
informatie-omgeving zijn terecht gekomen. Daardoor is een tendens versterkt,
die al aan het doorbreken was voor het internet: de Murdochisatie van de media (foto: The Times en The Sun over hetzelfde onderwerp, in 1984 en in 2011: de ene evolueerde dichter naar de andere).
Het was inderdaad Rupert Murdoch die vanaf de jaren zeventig het businessmodel
van informatiemedia ging enten op datgene wat huis-aan-huisbladen en sommige
radio- en tv-stations in de VS al deden. Publiciteit diende niet langer als
stoplap om de prijs van de informatie te verlagen, maar werd de essentie van
mediabedrijven. Daar komen de inkomsten vandaan, terwijl informatie als kost net
voldoende laag moet worden gehouden om toch nog geloofwaardig te blijven als
drager van de publiciteit.
Dat model overheerst vandaag, en
heeft zelfs de inhoud van wat ooit ‘kwaliteitsmedia’ werd genoemd doen
verschuiven: van institutioneel nieuws uit macro-perspectief met nadruk op
(geschreven of gesproken) analyse en ratio, naar visueel, geïndividualiseerd en
gepersonaliseerd, emotioneel, en rechtstreeks gebracht nieuws. De verschuiving
is ook thematisch. El Pais moet in Europa zowat de laatste krant zijn die nog
begint - vanaf pagina 2 - met internationaal nieuws, met daarna het politieke,
economische, culturele enzovoort.
Vandaag domineren de thema’s die een kwarteeuw geleden het monopolie van
volksere kranten en tabloids waren: politie en criminaliteit, rampen en
ongevallen, sport, en celebrities en een vleugje seks. Het horrorscenario dat
vijftien jaar geleden werd voorspeld - dat het internet gedomineerd zou worden
door geldezels als geweld, harde porno en sport - is maar heel gedeeltelijk
uitgekomen. Uiteindelijk blijft het de amorfe mainstream-opinion die het meest
publiciteit oplevert, ook voor de nieuwe grote online media-spelers als
Facebook, Google en andere Instagrams.
De combinatie van die twee tendenzen - murdochisatie en internet - is een oververhit informatie-aanbod waarin de emotie domineert, en waarin de
jacht op de advertentie-inkomsten de drijvende kracht blijft. Zijdelings is er
het effect dat iedereen zijn eigen medium is, van Facebook tot Twitter, en dat
niet altijd beseft, zoals de tonnen bagger bewijzen die gefrustreerde mannen
over vrouwelijke politici op Twitter uitspuwen. Smaad, eerroof en laster zijn vandaag
zo courant als vliegen, maar zeker de nog steeds tergend traag evoluerende
justitiemachine kan zoiets niet aan.
Fake-twitters
Mensen en instellingen die een
media-boodschap willen uitdragen, moeten met die nieuwe evoluties rekening
houden. Op het hoogste niveau van de wereldpolitiek moeten ze dus trachten er
greep op te krijgen. Barack Obama gebruikte als eerste internet als volwaardig
campagne-middel in 2008, zij het vooral om via de profilerings-databanken van
Google selectiever potentiële kiezers te kunnen aantrekken.
Rechtstreeks greep krijgen op de
immense communicatiestroom is in eerste instantie uitgeprobeerd door grote
dictaturen die daar nood aan hadden, zoals het regime van Vladimir Putin, op de
voet gevolgd door China. Bij beide is de techniek om de verspreiding van
negatieve verhalen over het bewind tegen te houden, verfijnd. In Beijing gebeurt dat vooral op repressieve
wijze - via afsluitmechanismen van het internet -, in Rusland door een
overaanbod te creëren waarbij de negatieve boodschap via sociale media verdronken
wordt in een oceaan van reacties.
Dat laatste wordt zelfs mechanisch
gegenereerd, via een overvloed van fake-twitters die ongeveer dezelfde
boodschap uitsturen bijvoorbeeld. Die techniek zou ook het campagne-team van
Donald Trump gebruiken, op het moment dat Hillary Clinton boodschappen de
wereld instuurt die de Republikeinse kandidaat pijn kunnen doen.
Al die evoluties kunnen behoorlijk
destabiliserend werken en doen dat vandaag ook. De westerse wereld is daar kwetsbaar voor omdat hij zich, zoals in de vroege jaren dertig van vorige eeuw, in een langdurige fase
van economische crisis bevindt die de bevolking ontevreden houdt en vatbaar
maakt voor fluitende rattenvangers. Zoals toen reageert het regerende
establishment verkrampt, door ofwel zich in te kapselen tegen de nieuwe trends,
ofwel ze radicaal en artificieel achterna te lopen, waarbij men vooral zichzelf
belachelijk maakt. Dat ook de democratie op die manier achter een leugen kan
aanhollen die haar fataal wordt, bewezen zowel het Athene van Alcibiades
als het Duitsland van Ludendorff.
‘Gratis informatie
bestaat niet. Dat is in het beste geval een illusie, in de meeste gevallen een
corrumpering van feiten, in de ergste variante een permanent herhaalde leugen’
Anderzijds is er niets nieuws aan de
strijd tussen feiten en verdraaiingen, tussen waarheid en leugens, ook al zijn
de omstandigheden van dat gevecht andermaal radicaal veranderd. In het eerste
decennium van de 20ste eeuw braken in Groot-Brittannië de tabloids
door. Dat waren spotgoedkope kranten die heel de bevolking – waarvan grote delen maar
recent hadden leren lezen – bereikten met sensationele koppen, dito foto’s en zo
min mogelijk tekst. Daarbij ging het een beetje over politiek, maar vooral over ogenschijnlijk banale onderwerpen als criminaliteit,
roddels over beroemdheden of het (toen nog vrij nieuwe gegeven van) sport. Het
effect daarvan had verscheidene jaren een detabiliserende en verlammende
werking op de Britse politieke klasse, en verklaart mee waarom Groot-Brittannië
in augustus 1914 toch mee de oorlog op het continent aanging.
Ratio
Er is echter geen andere keuze dan
het dagelijks gevecht om de waarheid en de feiten te blijven voeren. Dat moet
gebeuren met het inzicht in de snelle evolutie van de informatie-technologie, en
dus ook met de nodige inzet om die te beheersen en aan te wenden in de dienst
van verlichting en vooruitgang in plaats van die van het obscurantisme.
Daarbij blijft de boodschap gelden dat enkel ratio, een open geest en respect voor feiten in staat zijn oplossingen uit te vinden en toe te passen voor de vele en vaak grote maatschappelijke problemen. En blijft het ook zinvol mensen van in hun kinderjaren te leren vragen stellen over hun bronnen van informatie: wat zijn de harde feiten, kan die specifieke informatie betrouwbaar zijn, wie zegt wat en vooral met welk doel, waarom lekt iets uit en wie zou daar belang bij kunnen hebben?
Daarbij blijft de boodschap gelden dat enkel ratio, een open geest en respect voor feiten in staat zijn oplossingen uit te vinden en toe te passen voor de vele en vaak grote maatschappelijke problemen. En blijft het ook zinvol mensen van in hun kinderjaren te leren vragen stellen over hun bronnen van informatie: wat zijn de harde feiten, kan die specifieke informatie betrouwbaar zijn, wie zegt wat en vooral met welk doel, waarom lekt iets uit en wie zou daar belang bij kunnen hebben?
Inmiddels evolueert ook het
media-landschap weer verder, en ziet men een reactie groeien tegen de door
commercialisering gecorrumpeerde, en door besparingen steeds minder betrouwbare
klassieke media. Er onstaan niches op het internet, waarbij een of meerdere
journalisten hun expertise in een bepaalde sector gebruiken om originele en
betrouwbare informatie te brengen. Die verkopen zij uiteraard, in de
financieel-economische sector zelfs aan dure prijzen, zodat er geen publiciteit nodig is.
Het media-verhaal van de komende decennia wordt dat wie betrouwbare informatie wil er best voor betaalt, zoals je dat ook doet voor fraaie mode, dure auto’s of de film-database voor op de flat screen. Gratis informatie bestaat niet. Dat is in het beste geval een illusie, in de meeste gevallen een corrumpering van feiten, in de ergste variante een permanent herhaalde leugen.
Het media-verhaal van de komende decennia wordt dat wie betrouwbare informatie wil er best voor betaalt, zoals je dat ook doet voor fraaie mode, dure auto’s of de film-database voor op de flat screen. Gratis informatie bestaat niet. Dat is in het beste geval een illusie, in de meeste gevallen een corrumpering van feiten, in de ergste variante een permanent herhaalde leugen.
No comments:
Post a Comment